Raksta
pirmpublikācija izdevumā "Archis #3", 2003. g.
Man
spēcīgākais pārdzīvojums arhitektūrā joprojām ir negaidītais brīdis,
kad projektā kaut kas “darbojas”. [1]
Rems Kūlhāss, “Par funkcionālismu”.
Arhitekta
loma celtniecības procesā liekas reducēta līdz vizāžista lomai. Fakts,
ka nesenajā parlamenta rīkotajā izmeklēšanā par nelikumībām būvindustrijā
nebija neviena arhitekta, laikam nav jāuzskata par parlamenta pārstāvju
neapstrīdamās ētikas liecību, bet par pierādījumu, ka viņi nespēlē gandrīz
nekādu lomu holandiešu telpiskajā plānošanā. Arhitekti laimīgi švīkājas
slēgtās telpās, kamēr lielie zēni ārā ceļ būdas. Arhitekta autoritāte
ir pilnībā izzudusi. Arhitekts atrodas tirgus žēlastībā, un tas nozīmē
tikai vienu - visu ietekmē riska menedžments. Līdz ar to viss jaunais
automātiski ir problemātisks.
Varbūt
tas ir mazliet pārspīlēts. Tomēr nav noliedzams, ka cirkulē arvien vairāk
frustrējošu no ikdienas realitātes ņemtu stāstu. Labs piemērs ir Kamiela
Klāses no NL Architects nesen lasītā lekcija Berlāges Institūtā: firma,
kuras paveiktais nemaz neizskatās tik slikti vismaz mediju atspoguļojuma
ziņā, piedāvāja paškritisku skatu uz ikdienas praksi. Lekcija balstījās
uz veselu rindu nīkuļojošu projektu, kas vai nu atlikti uz nenosakāmu
laiku, vai arī pastāvīgi tiek atmesti. Klausītājam radās sajūta, ka
ir neiespējami ieviest kādu eksperimentālu formu vai inovāciju ikdienas
būvniecības realitātē.
Šis
iespaids asi kontrastē ar uzmanību, ko holandiešu arhitektūra saņem
gan no pašmāju, gan ārzemju medijiem. Pastāv plašs inovatīvs potenciāls,
kas vispirms kļūst redzams konkursos un bezgalīgajā publikāciju straumē,
ko izplata arvien augošā izdevēju propagandas mašīna, Nīderlandes Arhitektūras
institūts un bezgalīgi daudz vietējo arhitektūras centru. Bet, šķiet,
ka ar to varētu beigties. Šī potenciāla ietekme uz būvindustriju ir
margināla.
Situācija
holandiešu arhitektūrā ir paradoksāla. Arhitektu stāvoklis reti kad
bijis tik bezcerīgs un tajā pašā laikā labvēlīgs. No vienas puses, holandiešu
arhitektūru slavē par tās pragmātisko atjautību, tās spēju likt sakustēties
ikdienas banalitātei. No otras puses, tā nemazina monotonās problēmas.
Jārisina ar telpu saistītie jautājumi, kas attiecas uz mobilitāti un
drošību, stagnātisko ēku būvniecības sektoru un milzīgajām telpiskajām
prasībām gan sarkanai (urbanizācijas), gan zaļajai (zaļās telpas) attīstībai.
Kamēr valstī ir lielas svarīgas sociālās problēmas, kuras gluži vai
kliedz pēc arhitektu iejaukšanās un arhitektūras starpniecības to risināšanā,
holandiešu arhitektūra turpina slīgt starptautisko panākumu slavā.
Taču
ilgi tā vairs nevar turpināties. Ir pēdējais laiks, lai holandiešu arhitekti
pielietotu savu slaveno pragmātisko atjautību ne tikai projektos, bet
arī savas prakses organizēšanā, un atgūtu nozīmīgu lomu telpas plānošanā.
Pēdējos gados daudz pūļu veltīts, lai “paveiktu ko īpašu” šaurajā, pārāk
kontrolētajā Vinex ēku projektā. Rezultātā arhitekti katrā projektā
mēģina izgudrot divriteni. Ir laiks atmest šo metodi un meklēt alternatīvus
telpas plānošanas modeļus. Tas nozīmē ne tikai solo operācijas, bet
kolektīvu (vislabāk interdisciplināru) pieeju.
Līdz
ar to arhitektūras praksei jāizgriež iekšpuse uz āru. Arhitektiem nav
jāskatās arhitektūras iekšienē, meklējot tās būtību. Viņiem jāatmet
arī nostalģiska lūkošanās pagātnē, kad arhitekts vēl bija galvenais
celtnieks. Arhitektūrai jāskatās uz āru un uz priekšu, meklējot neskaitāmās
iespējas, ko piedāvā šis vētrainais politiskās un ekonomiskās nestabilitātes
laiks. Arhitektūras būtības meklējumiem būs jāsagatavo ceļš jautājumam,
ko arhitektūra var nozīmēt mūsdienu tīklu sabiedrībā. Ir pienācis laiks
kolektīvi organizētas arhitektūras prakses atjaunošanai.
Mācību
organizācija
Skats
uz āru praksē piedāvā daudz vairāk izdevību realizēt lielāko daļu iespēju.
Tomēr, lai izmantotu sociālās attīstības piedāvātās iespējas, nepieciešamas
zināšanas dažādās jomās. Zināšanas tīklu sabiedrībā ir galvenā priekšrocība
konkurences apstākļos. Galu galā tā ir mūsdienu ekonomikas galvenā prece:
“Jēdzieni, idejas un attēli – nevis lietas – ir jaunās ekonomikas īstenie
vērtības nesēji. Labklājība vairs neslēpjas fiziskajā kapitālā, bet
drīzāk cilvēku iztēlē un radošajā garā.”[2]
Arhitektūras
prakses organizatoriskajai atjaunošanai ir būtiski, lai zināšanas būtu
saistītas ar katru organizācijas kārtu un katru procesa pakāpi. To nereti
dēvē par mācību organizāciju. Zināšanas nodrošina to, ka organizācijas
saglabā gatavību mainīties. Mācību organizācija ir tādas sistēmas modelis,
kurš var reaģēt uz dažādām attīstības fāzēm, spēj pielāgot un sadarboties.
Izmantojot šo modeli, var izveidot praksi, kura rosina skatīties uz
āru un uz priekšu. Varētu teikt, ka šāda prakse ir atvērta pret ārējām
ietekmēm, spējīga identificēt attīstības procesus to agrīnā stadijā
un atbilstoši reaģēt.
Šādā
perspektīvā interesanti aplūkot attīstību citās profesionālajās jomās.
Izmētāti pasākumu, kuri iesaka interesantus veidus arhitektūras prakses
atjaunošanai, esamība ir bezjēdzīga. Kolaboratīvas prakses piemēri atrodami
mākslā un programmatūru inženierijā. Tie piedāvā alternatīvu modeli,
kurā tiek radītas inovācijas, aktīvi piedaloties visiem dalībniekiem.
Idejas un produkti vairs netiek izstrādāti slēgtā ražošanas procesā,
kas organizēts ap mākslinieka vai uzņēmuma autonomiju, bet bez pragmatisma
iesaista arī pielietojumu. Tas ir inovāciju dzinējs.
Postproducēšana
Parīzes
Tokijas pils direktors Nikolā Burjo grāmatā “Postproducēšana” parāda,
kā māksla attīstījusi praksi, kurā jaunas nozīmes un idejas tiek radītas
“kultūras pārstrādes” procesā. Pastāvošo ideju pārstrāde, pārpozicionēšana
un pārorientēšana noved pie jaunām idejām. Šīs jaunās idejas savukārt
tiek laistas apgrozībā, un tiek pārbaudīts to nozīmīgums. Šāda manipulācija
rada alternatīvus modeļus, kas nodrošina atšķirīgu skatījumu uz lietu
savstarpējām attiecībām. Manipulāciju objekti ir sociālie un ekonomiskie
modeļi. Līdz ar to “postproducēšana” rada “izmantošanas (un atkārtotas
izmantošanas) ekonomiju”, kā apgalvo Dominieks Rujterss.[3]
“Saskaroties
ar ekonomisko abstrakciju, kas padara ikdienas dzīvi nereālu vai arī
par tehnokrātijas absolūtu instrumentu, mākslinieki reaktivizē formas,
tās apdzīvojot, nolaupot īpašumtiesības un autortiesības, zīmogus un
produktus, ar muzejiem saistītās formas un parakstus. Ja formu lejupielādēšana
(samplēšana un pārveidojumi) mūsdienās reprezentē nozīmīgas bažas, tas
ir tādēļ, ka šīs formas globālo kultūru liek mums uzlūkot kā instrumentu
kasti, atvērtu naratīvu telpu, nevis vienbalsīgu naratīvu un ražošanas
līniju.”[4]
Šādā
perspektīvā, mākslinieks ir sava veida hakeris, kas izmaina eksistējošās
sociālās un ekonomiskās sistēmas, ielaužoties un manipulējot ar tām:
“Šādā veidā sociālie objekti, sākot ar paradumiem līdz institūcijām
cauri visbanālākajām struktūrām, tiek izsisti no to inerces. Ieslīdot
funkcionālā universā, māksla atdzīvina šos objektus vai arī atklāj to
absurdo dabu.”[5]
Mākslinieks
kļūst par alternatīvu modeļu ražotāju, kas kalpo par atsvaru uz tirgu
orientētās domāšanas tendencei. Iepretī slēgtajiem komercijas “stāstiem”,
mākslinieks piedāvā atvērtas naratīvās struktūras, kuras pieņem aktīvu
skatītāja nostāju. Skatītājs kļūst par aktīvu šādu kolektīvo un interaktīvo
struktūru dalībnieku: “Mūsdienu māksla tiecas atcelt formu īpašumu vai
katrā gadījumā sapurināt veco jurisprudenci. Vai mēs tuvojamies kultūrai,
kas atcels autortiesības par labu politikai, kura ļaus brīvi piekļūt
darbiem, sava veida formu komunisma projektam?”[6]
Atvērtais
kods
Tā
pati “hakeru” kultūra ir arī pamatā tam, ka programmatūru inženierijā
parādījās jauns organizācijas modelis - atvērtā koda kustība. Atvērtais
kods nozīmē, ka programmas avota jeb pamatkods ir brīvi pieejams visiem
bez izņēmuma. Tam ir nozīmīgas sekas, tādēļ ka, ja pamatkods ir publiskas
zināšanas, teorētiski ikviens var izmainīt programmu vai attīstīt to
tālāk. Tas arī bija iemesls, kādēļ Microsoft nekad nav gribējis izpaust
Windows operētājsistēmas pamatkodu. Microsoft un atvērtā koda kustība
tādējādi ir divu pilnīgi pretēju pieeju piemēri programmatūru attīstībā.
Ēriks
S. Reimonds, kuru atvērtā koda kustība bija izvēlējusies par savu “propagandas
ministru”, šīs abas organizacionālās struktūras aprakstīja attiecīgi
kā katedrāli un tirgu. Katedrāle ir tāds programmatūras modelis kā Microsoft,
kuru aizsargā autortiesības. Tas ir biznesa modelis ar izteikti hierarhisku
struktūru. Tam pretējs ir tirgus – šķietami nesaistīts, bet funkcionējošs
attiecību tīkls, uz kura modelēta atvērtā koda kustība. Sev par izbrīnu
Reimonds ir spiests secināt, ka šis “lielais mutuļojošais dažādu virzienu
un pieeju tirgus” patiešām darbojas un “ar ātrumu, kādu grūti iedomaties
katedrāles cēlājiem”. [7]
Patiesībā
atvērtā koda kustība ir daudz vairāk nekā īpašs programmatūras veids.
Tas pārstāv noteiktu attieksmi pret īpašumtiesībām un tiesībām, kuras
saistītas ar zināšanu izmantošanu. Kustības pirmsākumi meklējami lietojumā.
Kā teicis Deivids Garsija: “Digitālā revolūcija pamatīgi izjauca Rietumos
valdošo uzskatu par intelektuālo īpašumu. Pateicoties internetam, eksistē
plašs tīkls, kurā idejas vairs netiek tik ļoti aizsargātas ar autortiesībām,
tās vairāk ir kolektīvi veidotas. Nav būtiski, kam kas pieder, bet kurš
lieto.”[8]
Atvērtā
koda programmatūra attīstās kā reakcija uz individuālu nepieciešamību
pēc noteikta risinājuma. Ja izrādās, ka tas ir interesanti citiem, ātri
veidojas lietotāju grupa, kas turpina un uzlabo programmu. Atvērtā koda
kustība vienmēr bijusi cieši saistīta ar akadēmisko pasauli, kurā ir
ierasta ideju apmaiņa (vienādranga diskusija). Šajā sakarā ir svarīga
programmatūras nepieciešamība attīstīt “plašas un aktīvas lietotāju
un līdzveidotāju kopienas klātbūtni’’.[9]
Atvērtais
kods ir modelis, kas jau pārsniedzis savas robežas. Grāmatā “Atvērtā
koda programmatūras politiskā ekonomija” politologs Stīvens Vēbers secina,
ka atvērtā koda ideja pielietojama daudz plašāk: “Pamatjēdzieni – lietotāja
veidotas inovācijas, kuras atrodas paralēli izplatītajā vidē, dažādas
kooperatīvās izturēšanās formas un mehānismi, “antikonkurējošu” preču
ekonomiskā loģika – ir pietiekami radoši, lai pieņemtu, ka programmatūra
nav vienīgā vieta, kur varētu uzplaukt atvērtā koda process.” [10] Jaunākajā
rakstā mediju pētnieki Fēlikss Stadlers un Jesse Hiršs aizstāv “Atvērtā
koda intelektu”.[11]
Atvērtais
kods atbalsta brīvu pieeju informācijai un tādējādi ietekmē zināšanu
ekonomijas pamatus. Tas norāda uz pārmaiņām plašajā tēmu lokā, kas saistās
ar īpašuma jēdzienu. Atvērtais kods piedāvā alternatīvu modeli jaunu
zināšanu attīstībai ar ievērojamām sekām likumdošanā, ekonomikā un sabiedrībā.
Stīvens Vēbers aplūko visus šos aspektus kopsavilkumā par atvērtā koda
pielietojumiem. Viņaprāt, atvērtais kods ir
- specifiska izpētes un attīstības metodoloģija,
- jauna biznesa modeļa kodols (brīva programmatūru izplatīšana nozīmē
to, ka jārada jauni kompensācijas un peļņas mehānismi),
– kopienas sociālā būtība, definējošs saistījums, kas aptver cilvēku
grupu, lai radītu kopēju labumu,
– jauna “ražošanas struktūra”, kas savā ziņā ir unikāla vai īpaša attiecībā
uz “zināšanu ekonomiju” un pārspēs vai aizvietos industriālā laikmeta
ražošanas struktūras,
– politiska kustība.[12]
Postproducēšanas
un atvērtā koda raksturojums
Ja
salīdzinām abus – postproducēšanas un atvērtā koda modeļus, iespējams
atrast vairākas uzkrītošas līdzības. Visuzkrītošākā ir tas, ka tirgu
kā modeli izmanto gan Nikolā Burjo, gan Ēriks S. Reimonds. Burjo to
lieto, lai apzīmētu vietu, kurā darbojas otrreizējā ekonomija, kurā
idejas un formas tiek padotas tālāk, tādējādi iegūstot atšķirīgas nozīmes.
Krāmu tirdziņš vai tirgus ir vieta, kur “tas, kas reiz ticis saražots
tiek pārstrādāts un izmaina virzienu ... objekts, kas reiz tika izmantots
saskaņā ar noteiktu koncepciju, tagad rod jaunu pielietojumu.”[13] Reimonds
uzsver šīs kopienas pašorganizējošo kapacitāti, ko virza individuāli
mērķi. To kolektivitāte nāk no līdzīga instrumentu pieprasījuma un vēlēšanās
kaut ko darīt, lai tos iegūtu.
Abos gadījumos tirgus ir līdzdarbības modelis, kurā jaunās idejas tiek
ģenerētas aktīvas iesaistīšanās un eksperimentēšanas procesā. Kā postproducēšana,
tā atvērtais kods balstās izmantošanas un otrreizējās izmantošanas ekonomijā,
kurā tradicionālā škirtne, kas nodala ražotāju no lietotāja, liekas,
lielā mērā zūd. Tieši tāpat kā mākslinieks pārvērš pastāvošos sociālos
un ekonomiskos modeļus pārstrādājamos objektos, tā arī skatītājs ir
modeļa daļa, - viņš vairs neskatās uz mākslu no attāluma, bet aktīvi
piedalās mākslas darbā. Tas vislielākajā mērā attiecināms uz atvērtā
koda kustību, kuru virza liela lietotāju grupa, pastāvīgi komentējot
un veicot uzlabojumus. Attīstītājs un lietotājs kļuvuši par vienu personu.
Viena no svarīgākajām izmaiņām tādēļ ir fakts, ka abi modeļi apgriež
kājām gaisā priekšstatus par autortiesībām un intelektuālo īpašumu.
Tie pilnībā izmaina apstākļus, kādos rodas un attīstās idejas. Arhitektūras
interesēs jo īpaši ir, lai idejas šajā lietotāju ekonomijā rastos pavisam
citādā veidā, “ja intelektuālā īpašuma tiesību režīmi dod stimulu ieviest
jauninājumus, tad šo inovāciju izplatīšana notiek caur tirgu, tādā nozīmē,
ka augsta kvalitāte un izdevīgas tehnoloģijas daļēji vai varbūt pat
pilnībā nodrošinās to potenciālo īstenošanu (atkarībā no cenas). Atvērtais
kods piedāvā šīs loģikas apvēršanu. Šādā vidē galvenais uzdevums ir
attīstīt stimulus, kas būtu piemēroti izplatīšanas veicināšanai, un
ļautu inovācijām rūpēties pašām par sevi.”[14]
Arhitektūras
prakses nozīme
Īsi
sakot, atvērtais kods pieprasa stabila domāšanas veida izjaukšanu un
inovācijas jēdziena atšķirīgu interpretāciju gan sociālā, gan ekonomiskā
nozīmē. Pastāvošais (katedrāles) modelis ar galvenā projektētāja autonomo
ģēniju noteiktas hierarhijas virsotnē ir “slēgts” un balstīts uz konkurenci.
Šī konkurence ir izrādījusies nozīmīgs inovāciju ģenerators, taču tā
noved arī pie lielas fragmentācijas. Tirgus modelis, no otras puses,
balstās uz kooperāciju. Tas atbilst efektīvas ideju izplatīšanas loģikai
tīkla, kā rezultātā šīs idejas var testēt dažādās situācijās un uzlabot.
Tas padara izmantojamas lielas lietotāju un/vai attīstītāju grupas “pūļa
zināšanas”. Tās paredz plašu lietotāju bāzi, kuri tiek aktīvi iesaistīti
attīstībā. Atvērtais kods nav slēgta kopiena. Vienīgā prasība šāda veida
kooperācijai ir tāda pati kā visiem pārējiem kopienu veidiem, proti,
kopējas intereses. Kopējās intereses noved pie zināšanu sadalīšanas
dažādu disciplīnu starpā un arī starp profesionāļiem un tiem, kam tas
ir hobijs. Šīs lietotāju bāzes identifikācija līdz ar to ir svarīgs
solis atvērtā koda arhitektūras prakses attīstībā. Lietotāju grupa ir
plašāka par profesionālo, kā arī iesaista citas disciplīnas. Ņemot vērā,
ka valdībai ir vadošā loma valsts telpiskajā plānošanā, tai noteikti
vajadzētu uzņemties aktīvu lomu šīs pieejas veicināšanā. Bez tam ir
taču arhitektūras “gala lietotāji” (iedzīvotāji). Arī viņi varētu piedalīties
šajā procesā. Atvērtā koda process varētu būt nozīmīgs stimuls lielākai
iedzīvotāju dalībai telpiskās plānošanas procesā. Vienīgais nosacījums,
kas būtu jāievēro, lai izveidotu aktīvi iesaistītu kopienu, ir saprātīgs
solījums: “Tas var būt līdz galam neizstrādāts, nepilnīgs un vāji dokumentēts.
Vienīgais, kas tam noteikti būtu jāizdara – jāpārliecina potenciālie
sadarbības partneri, ka to ir iespējams iesaistīt kādā patiesi nozīmīgā
lietā tuvākajā nākotnē.” [15]
Tādējādi
atvērtais kods piedāvā organizācijas modeli kolektīvai telpas problēmu
risinājumu attīstībai, kurš ietver ēku būvniecību, mobilitāti, zaļo
telpu, pilsētas atjaunošanu utt. Šie visi ir sarežģīti jautājumi, kas
iepriekš paredz interdisciplināru pieeju, faktiski tos var atrisināt
tikai sadarbojoties. Atvērtais kods pieņem, ka šīs idejas nav slēgtas
un ir padarītas pieejamas citiem, kas savukārt var tās uzlabot. Tādējādi
dizains no unikālas darbības pārtop sava veida evolucionārā procesā.
Lai mazliet konkretizētu šo pieeju, ir vērts ielūkoties šodienas praksē,
kur daudziem pēdējos gados uzsāktiem projektiem ir atvērtā koda prakses
iezīmes. Piemēri, kas nāk prātā, ir “wilde wonen” (patērētāja vadīta
ēkas būvniecība) un pašnodrošināts dzīvesveids/ vieglais urbānisms.
Tie ir mēģinājumi attīstīt telpiskās plānošanas un īpaši māju konstrukciju
alternatīvus modeļus. Šīs idejas ir plaši pielietojamas, un to lietojums
neaprobežojas ar kādu specifisku formu. Wilde wonen, kas ļauj vairāk
piedalīties gala lietotājam, ir izaicinājums ēku būvniecības autortiesību
aizsargājošai praksei un veidojas līdzīgi atvērtā koda kopienai mēģinājumā
aizsargāt, nevis ierobežot lietotāja tiesības (piemēram, ar estētikas
kontroli). Rezultātā wilde wonen guvusi ievērojamu plašas publikas atzinību,
kaut arī liekas, ka tas gandrīz nemaz nav izpelnījies uzmanību arhitektu
aprindās. Tas varētu būt pavisam citādi. Īpaši tagad, kad wilde wonen
liekas reducēta uz privātas izstrādes zemes gabalu izplatīšanu, ir svarīgi
nodrošināt, lai tā turpinātu attīstīties.
Pašnodrošinošais
dzīvesveids un vieglais urbānisms ir dažādas pieejas, tomēr tie uzrāda
daudz līdzību. Inovāciju kombinācija dažādās jomās, ieskaitot komunikācijas
tehnoloģijas un ekoloģiju, ļāvusi to autoriem attīstīt alternatīvu telpisko
modeli, kas iztiek bez pastāvošo telpisko modeļu permanentajām infrastruktūrām.
Rezultāts ir milzīga brīvība, kas veicina pilnīgi atšķirīgu urbāno formu
attīstību. Kombinējot šos paņēmienus, tie ģenerē spēcīgu impulsu šī
pētījuma tālākai attīstībai. Taču varbūt vēl svarīgāks ir fakts, ka,
apvienojot spēkus, ir vieglāk radīt šīm idejām plašu bāzi.
Tomēr
tamlīdzīga kopīga zināšanu bāze nenozīmē, ka atvērtā koda modelis pilnībā
balstās uz bartera vai dāvinājuma ekonomiju. Linux operētājsistēmas
attīstība jau līdz šim jo īpaši demonstrējusi, ka atvērtais kods noteikti
ir ekonomiski dzīvotspējīgs. Lai to noskaidrotu, jānovelk robeža starp
zināšanām un dizainu. Zināšanas attiecas uz attīstības atspoguļojumu
un modeļu izstrādi to vēlākai izmantošanai. Dizains attiecas uzkonsultēšanu
un šādu modeļu pielietošanu konkrētās situācijās. Atvērtā koda kustība
jau pierādījusi, ka tā perfekti spēj attīstīt ekonomiski dzīvotspējīgu
aktivitāti. Ar to saistītā uzņēmējdarbība lielākoties specializējas
konsultēšanā un atvērtā koda programmatūras realizācijā. Piedāvājot
šo risinājumu, kustība deva nozīmīgu ieguldījumu šīs programmatūras
akceptēšanā un izplatīšanā profesionālajā un pieprasījuma biznesa vidē.
Atvērtais
kods liktos visai atraktīvs arhitektūras prakses modelis ar vēlmi atdzīvināt
tās proaktīvo lomu telpas jautājumos. Kooperācija un ideju apmaiņa stimulē
mācību organizāciju, kura ir spējīga attīstīties, strauji reaģējot uz
izmaiņām. Tas izklausās vieglāk, nekā patiesībā ir. Kā jau iepriekš
tika teikts, sadarbības prakses ideja paredz pilnīgu pastāvošās organizācijas
modeļa apvērsumu disciplīnā, kura ļoti stingri pastāv uz tās autonomiju
un autortiesību koncepciju. Pirmais solis pretī atvērtā koda praksei
arhitektūrā ir attīstīt plaši pamatoto apziņu, ka kooperācija un arhitektūras
prakses atvēršana ieguldījumiem no ārpuses ir svarīgas prasības, ja
ir vēlēšanās dot efektīvu ieguldījumu arvien sarežģītākajos telpiskajos
procesos. Atvērtais kods nav modelis, kas attīstāms un izvēršams plašā
mērogā. Tam jādod iespēja attīstīties pakāpeniski. Tas saistīts ar pielāgošanas
eksperimentālo procesu. Atvērtais kods ir pieaugošas apzināšanās process,
apvērsums domāšanā par arhitektūras prakses fundamentālajiem organizācijas
principiem. Ir svarīgi attēlot arhitektūru ne tikai kā estētisku objektu
vai izrādāmu gabalu, bet arī kā mācību procesu un diskusiju tēmu.
Atsauces:
1.
Rem Koolhaas, OMA: A-Z, p. 63.
2. Jeremy Rifkin, The Age of Access, The New Culture of Hypercapitalism
where all of life is a paid for experience, New York (Penguin Putnam
Inc.) 2001, p. 5.
3. Domeniek Ruyters, ‘Tweedehands economie’, Metropolis M no. 5, 2002,
p. 16.
4. Nicolas Bourriaud, Postproduction, Culture as Screenplay: How Art
Reprograms The World, New York (Lukas & Sternberg) 2002, p. 88.
5. Ibid., p. 67.
6. Ibid., p. 29.
7. Eric S. Raymond, ‘The cathedral and the bazaar’, http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/.
8. David Garcia, ‘Kopieer dit’, Metropolis M, no. 5, 2002, p. 37.
9. Raymond (sk. 7. piezīmi).
10. Steven Weber, ‘The Political Economy of Open Source Software’, p.
40. Webpaper at: http://repositories.cdlib.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1011&context=brie.
11. See: http://amsterdam.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-0206/msg00030.html.
12. Weber, p. 3 (sk. 10. piezīmi).
13. Bourriaud, pp. 22-23 (sk. 4. piezīmi).
14. Ibid., p. 29.
15. Raymond (sk. 7. piezīmi).
http://www.suite75.net/blog/maze/
