(Šis raksts tapis lekciju
cikla ‘’Bezvadu utopija’’ rezultātā, kuru lasīju Novi Sadā, Zagrebā,
Bāzelē, Berlīnē un Plimutā.)
Radioviļņu atklāšana un
to potenciāla izmantošana komunikācijā pirms vairāk nekā 100 gadiem
stimulēja konkurējošu bezvadu utopisko vīziju uzplaukumu – komerciālistu
veiksmju versija par globāliem monopoliem, viltīgas piramīdveida akciju
tirgus shēmas un milzum daudz sliktas informētības spekulāciju presē,
solot privāto komunikāciju brīvību, ideja, ka komunikācija sekmē demokrātiju
un tādējādi ved uz labāku un taisnīgāku pasauli (liberālistu, sociāldemokrātu
un sociālistu versija); līdzīgu, bet utopiskāku modeļu idejas nekā
Teslas sapnis par brīvu (bezvadu) enerģijas piegādi (inženieru utopija);
dzejnieku un mākslinieku futūristiskās vīzijas kā Hļebņikovam un Marineti,
kuri domāja, ka radioviļņiem piemīt psihotropas īpašības un tos var
izmantot, lai tieši ietekmētu prātu (mākslinieciskā utopija).
Lielākā daļa futūristisko
māksliniecisko bezvadu sapņu 20. gadsimta sākumā atgādināja totalitārās
sistēmas, ar kurām šie mākslinieki bija saistīti. Māksliniekam kā
elites loceklim valsts atļauj translēt radiopārraides, vienlaicīgi
sasniedzot visus iedzīvotājus. [1] Tikai daži domātāji saskatīja problēmu
šajā komunikāciju modelī „viens -> daudziem”. Vācu dramaturgs un
komunists Bertolds Brehts redzēja radio kā divvirzienu komunikāciju
mediju. Valters Benjamins darbā ‘’Autors kā ražotājs’’ izvirzīja rakstniekiem
prasību sniegt palīdzību tādu mehānismu radīšanā, kas ļautu arī citiem
kļūt par rakstniekiem.
Nav grūti pamanīt, kā 100
gadus vēlāk bezvadu tehnoloģijas atkal iedvesmo spēju utopismu komerciālajā
jomā. Komunikāciju tehnoloģiju industrija liela ātruma mobilās platjoslas
komunikāciju (3G vai UMTS) ieviešanu uzlūko kā potenciālu glābiņu
pēc smagajiem triecieniem, ko šis sektors pārcieta, sabrūkot jaunajai
ekonomikai. Izaicinājums šiem komerciālajiem sapņiem ir tāds jēdziens
kā ‘’brīvie tīkli’’ – neatkarīgi bezvadu kopienu tīkli, kurus veido
un uztur to lietotāji. Brīvie tīkli ir inženieru utopija, kurā ietilpst
idejas, kuras var aprakstīt kā interneta egalitārismu (vērtības un
ideāli, kuri aizgūti no agrīnajām pirmsprivatizācijas interneta idilliskajām
versijām) un informācijas ētiku (jēdziens balstās uz ‘’hakeru ētiku’’,
kur hakeris ir pozitīvs apzīmējums – kāds, kurš aktīvi strādā ar digitālajam
tehnoloģijām pēc DIY (dari-pats) filozofijas principa). Mākslinieki
atklāj elektromagnētiskos viļņus kā materiālu un mākslas mediju un
arvien vairāk pārslēdzas uz Benjamina piedāvāto modus operandi (darbības
veidu). Tā vietā, lai tiektos izpaust savu subjektivitāti, viņi mēģina
radīt komunikāciju sistēmas un sadarbības platformas. [2]
Starp šiem abiem bezvadu
bumiem, kurus šķir apmēram 100 gadi, pasaulei bija kaut kā jāsamierinās
ar radio un televīzijas un gadsimta gaitā ar vēl daudz nepielūdzamāku
inovāciju plūsmu ieviešanu informācijas apstrādes un pārraidīšanas
tehnoloģijās. [3] Ar to nepastāv nolūks, ka abi bezvadu bumi ir viens
un tas pats, bet ieraudzīt, vai pastāv līdzības to attīstībā un labāk
izprast, kā jaunās tehnoloģijas ietekmē sabiedrību un kā tās izmainās
sabiedrības ietekmē. Viena no šī raksta premisām ir vēlme attālināties
no spekulatīvās mediju teorijas un radīt skaidrāku analīzes un aprakstīšanas
valodu, kas balstītos šeit apspriesto mediju materiāla un struktūras
īpašībās.
Viens no šāda veida kritiskā
karkasa stūrakmeņiem ir atziņa, ka vienmēr jāievēro tīkla topoloģija.
Ar šo terminu var aprakstīt gan fizisko tīkla izkārtojumu (kā savienojas
tā mezgli un malas), gan organizācijas sociālo modeli (kā sociālajā
sistēmā tiek nodoti vēstījumi, kuros ir iesaistītas varas struktūras,
komandkontroles un atbildes mehānismi). Arī komunikācijas mediju fiziskais
materiāls un tehnoloģiskās īpašības ir svarīgi faktori, kurus būtu
rūpīgi jāizpēta. Tie ietver fizikas likumus (elektromagnētiskie viļņi)
un informātiku (protokoli, kas vada komunikāciju digitālajās un elektroniskajās
sistēmās). Šajā ziņā ir nozīmīgi vispirms ievērot pieeju, ko izvēlējušies
inženieri, attīstot šos tīklus, un aplūkot tos kā daudzslāņainu protokolu
kaudzi (TCP/IP,OSI referenta modelis). Katram slānim protokolu kaudzē
ir atšķirīgas funkcijas – savienojumu nodrošināšana, bitu transportēšana,
vēstījumu veidošana no bitiem, vēstījumu sakopošana un virzīšana ‘’satura’’
un ‘’mediju’’ tipos –, un katrs no tiem ir iesaistīts atšķirīgā politiskās
ekonomijas un sociālajā kontekstā.
Mediju teorija, mediju
pētījumi un mediju mākslas kritika līdz šim tiekusies neievērot tehnisko
bāzi un zināmā mērā arī mediju politisko ekonomiju un tagad rodas
aizdomas, ka par to nāksies samaksāt. Tā kā liela daļa uzskatu ir
spekulatīvi, pievēršoties tikai satura slānim un tā simboliskajiem
lietojumiem, tas vienkārši kļūst nesvarīgi, kamēr zeme zem viņu kājām
turpina slīdēt prom, jo spēkus, kas uz to iedarbojas, viņi nav pat
mēģinājuši izprast.
Runājot par politisko ekonomiju
un šajā kontekstā, es to attiecinu uz īpašumtiesībām un to nozīmei.
Atbilstoši tīkla komunikāciju daudzslāņu modelim, īpašumtiesību jautājumi
attiecas uz fizisko slāni (kam pieder mašīnas un kabeļi), loģisko
slāni (brīvi runājot, ne tikai OSI – programmu un standartu, kas nodrošina
komunikāciju, intelektuālās īpašumtiesības) un pielietojuma un satura
slāni (kam pieder kanāls, kam pieder saturs). Vēl viens svarīgs komunikāciju
medijus aptverošās politiskās ekonomijas elements ir to reglamentēšana
gan iekšēji (pašreglamentācija), gan ārēji (telekomunikāciju likumi
un raglaments, spektra reglaments). Kad esam izpratuši šos slāņus,
varam pāriet pie kompleksākiem sociālajiem slāņiem – kā tīkli tiek
iestrādāti sabiedrībā un kā mēs konceptualizējam tehnoloģiju. Tomēr
vispirms mums labi jāiepazīst paši pamati.
Pirmā bezvadu buma naivitāte
ap 1910. gadu, laikam ejot, drīz saņēma sodu. Relatīvi vieglais raidīšanas
licences iegūšanas ceļš ASV noveda pie frekvenču kariem pēc I Pasaules
kara, kad dzīvotspējīgs kļuva komerciālais radio. Stacijas mēģināja
izslēgt konkurējošo staciju signālus, ceļot stiprākus raidīšanas torņus
un raidot jaudīgākus signālus to blakus frekvencē. Tas piespieda valsti
drīz vien reaģēt un izveidot radiospektra valsts reglamentētu sistēmu
[4]. Totalitārisma trieciens bezvadu utopismam 20. gadsimta 20. un
30. gados uzskatāmi parādījās, kad Vācijā lielāku varu ieguva nacisti,
kuri bija iecienījuši radio kā propagandas mediju ar ‘’Der Volksempfänger’’.
Pēc II Pasaules kara šie draudi – no vienas puses totalitārisms, no
otras – bezvadu brīvā tirgus anarhija – radīja pēckara vienprātību
attiecībā uz bezvadu raidīšanas reglamentu, kurš daudzus gadus palika
uz nemainīgs, līdz sākās liberalizācija un deregulācija.
Vienprātība valdīja par
to, ka nesējfrekvences medija – elektromagnētisko viļņu – izmantošanu
sabiedrības interesēs jāregulē valstij. Dažas spektra daļas tika rezervētas
ekskluzīvai valsts iestāžu izmantošanai (ātrās palīdzības dienestiem,
armijai) un citiem priviliģētu licenču īpašniekiem (valsts medijiem,
radio un TV, gaisa satiksmes kontrolei). Saskaņā ar valsts atbalstīto
modeli regulēts tika arī satura slānis. Daudzās valstīs radās pusneatkarīgs
nacionālais raidītājs – pietiekami neatkarīgs, lai varētu pretoties
tā brīža valdības atklātajām manipulācijām, bet kā sabiedriskais raidītājs
savā darbībā tas pakļāvās parlamenta un raidīšanas komisiju rakstītajiem
noteikumiem. Privātā telekomunikācija (kas ilgu laiku bija telefona
sinonīms) bija ekskluzīva valsts monopola kompāniju sfēra, kurām bija
saistības ar “universālajiem pakalpojumiem”.
Eiropas pēckara vienotība
sāka pajukt, kad pēc 70. gados pārciestā naftas cenu šoka parādījās
neoliberālā ‘’deregulācijas’’ politika. Pieeja gaisa viļņiem tika
garantēta privātajām radio un televīzijas kompānijām, un pakāpeniski
tika privatizētas valsts monopola telefona kompānijas. Tādējādi jaunajiem
paralēli eksistējošajiem valsts un privātajiem komercializētajiem
medijiem no kreisās puses uzbruka brīvo mediju kustības, kuras sāka
parādīties 20. gadsimta 60. gados pret Vjetnamas karu vērsto protestu
un studentu protestu laikā. Kad 90. gadu sākumā privātai lietošanai
pirmoreiz tika atvērta pieeja internetam, šie pavedieni uz brīdi likās
savijamies. Internets tika uzskatīts gan par nekomerciālā, politiskā
aktīvisma un mākslinieciskās intervences Meku, gan par brīvā tirgus
ideoloģijas virsotni. Jaunās ekonomikas sabrukums laikam izpostīja
daudz mītu un leģendu, kas apvija tīklu, bet nākamās paaudzes mobilie
telefoni ir sarūpējuši komerciālistu utopisma atdzimšanu, aizvietojot
e-komerciju and m-komerciju.
90. gados bezvadu (mobilais)
telefons likās jau kaut kur tepat blakus, taču viss gluži tā nenotika.
Bija jāpienāk 90. gadu beigām, līdz mobilais telefons kļuva par patērētājkapitālisma
pasaules visiemīļotāko ikonu. GSM modernizācija caur GPRS uz G3 ir
jaunās bezvadu revolūcijas dzinējspēks, jauns spekulatīvs bums, uz
kuru industrija bija gaidījusi, pēc tam, kad liela daļa industrijas
bija izlīdzinājusi pieauguma tempus ap 2001. gada beigām. Šis spekulatīvais
bums nebalstās tikai ekonomikā, bet arī cerībā, ka pāreja uz GPRS
un 3G iezīmē kaut ko daudz būtiskāku – pāreju uz mobilo tīklu paradigmu.
Tiek apgalvots, ka mobilās ierīces kļūs par mūsu galveno piekļuves
veidu elektronisko komunikāciju tīkliem. Tam būtu jāietver pāreja
no interneta paradigmas ar tās egalitārisma un līdzdalības idejām
uz daudz ciešāk kontrolētu mobilitātes paradigmu, kas balstās uz centralizēta
tīkla topoloģijas patentētu kontroli. Tā kā kabeļu nodrošinātā interneta
pieeja arī tiek modernizēta uz tā saucamo platjoslas pieeju, tad izmaiņas
īpašumtiesību struktūrā un piegādātāju laukā nozīmē to, ka draud briesmas
brīvībai, ko tīkls reiz solīja un zināmā mērā joprojām nodrošina.
Nav būtiski, ka ‘’brīvība’’,
viens no pasaulē vissamocītākajiem jēdzieniem, šajā kontekstā nav
jāsaprot kā metafizisks jēdziens un pat ne politiskās filozofijas
līmenī, bet pavisam pragmātiski kā hakeru stila brīvība – brīvība
piekļūt komunikāciju tīkliem un izmantot tos ar minimāliem ierobežojumiem,
dodot iespēju indivīdiem un kopienām lietot šos tīklus tādā veidā,
kāds viņiem šķiet vispiemērotākais. Šīs pieejas radikālais libertārisms
var būt ierobežots politiskas ideoloģijas nozīmē, tomēr tas pietiekami
skaidri nodala šo ideju no abiem dominējošajiem modeļiem – brūkošo
valsts īpašumtiesību modeli un privāto korporatīvo ‘’impērijas veidošanas’’
modeli, kurš joprojām turpina attīstīties. [5]
Dažu pēdējo gadu laikā
vaļīgi saistītas grupas visā pasaulē sākušas veidot brīvos tīklus
– tīklus, kuri pieder un kurus uztur to lietotāji un kuri lielā mērā
ir brīvi no valsts un korporatīvās ietekmes. Šī vēl maz pieredzējusī
brīvā tīkla kustība nav saskaņota grupa, kampaņa vai stratēģija, bet
vēl viena no daudzām, brīva indivīdu apvienība, kuri strādā kopēja
mērķa labā, ievērojot dažus brīvi noteiktus principus un ar lielu
entuziasmu. Brīvie tīkli mēģina izveidot liela mēroga tīklus, lietojot
apvērstu masu pieeju un izmantojot DIY tehnoloģijas (pašdarinātas
antenas, lietotu aparatūru, brīvo programmatūru) un par vispiemērotāko
organizācijas modeli uzskatot decentralizētu pašorganizāciju. Nav
neviena, kurš plānotu un būvētu tīklu. Tā vietā šīs grupas aktivizē
pieņēmumu, ka cilvēkiem joslas platums pieder visiem un organiski
paplašina tīklus (bez vadiem) savienojot lokālos mezglus.
To var izdarīt ar vairāku
tehnoloģiju palīdzību, bet nesen par visiecienītāko tehnoloģiju kļuva
802.11, bezvadu tīkla standartu saime, kuru attīstījis IEEE (Elektrotehnikas
un elektronikas inženieru institūts) un kura iekļauta vairākos masveida
tirgus tīkla produktos, kā, piemēram, WLAN (bezvadu lokālā tīkla)
kartēs un mikroshēmās. Aparatūras cenas dažu pēdējo gadu laikā ir
strauji samazinājušās, pateicoties bezvadu tehnoloģiju komerciālajam
bumam (starp citiem tā izraisītājiem bija Apple Airport un Intel Centrino).
Radio tīkli apvieno divas ietekmīgas tehnoloģijas – tādas inovatīvas
bezvadu pārraides tehnoloģijas kā izplatīšanas spektra un datortīklu
tehnoloģiju. 802.11 balstās uz atvērtiem standartiem, kas brīvā tīkla
kustībai ir nozīmīga priekšrocība. Tas nozīmē, ka brīvā programmatūra,
ja protokols ir atbilstoši iestrādāts, var darboties uz gandrīz visām
patentētās aparatūras platformām. Tā labi strādā arī ar ievietotām
Linux mikroshēmām un vecākiem datoriem, kam uzstādīta kāda no Unix
versijām. Tīkls, kas apvieno dažādas platformas, bet ir balstīts uz
atvērtiem standartiem, bija interneta panākumu formula, un tagad vēsture
atkārtojas ar 802.11.
Sākotnēji 802.11 tehnoloģija
tika uzskatīta par lokālo kabeļtīklu aizvietotāju mājās un birojos.
Bezvadu pieejas karstās vietas veido lokālo tīklu (LAN) , kuram var
piekļūt ar jebkuru iekārtu noteiktā diapazonā ar 802.11 radiokarti
vai mikroshēmu. Parasti šāds pieejas punkts piedāvā interneta vārteju
vai jau ir savienots ar to. Šis mezgla veids (pieejas punkts plus
interneta vārteja) atrodas zvaigžņveida topoloģijas centrā, tas pārvalda
visas komunikācijas lokālajā tīklā, savienojot ar interneta nākamo
augstāko līmeni, piemēram, ar ADSL (asimetriskās ciparu abonentlīnijas)
pieslēguma palīdzību. Šādu uzstādījumu komerciālajā pasaulē dēvē par
karsto vietu.
Brīvo tīklu vīzija, kā
to apraksta Londonas Consume [6], viena no ideoloģiski visietekmīgākajām
grupām, nozīmē balstīšanos uz vienādranga principu, kas pazīstams
sākot ar failu koplietojuma tīkliem līdz tīkla komunikāciju pamatā
esošajam fiziski materiālajam slānim. Consume grupa 2000. gadā piedāvāja
ideju, ka jārada bezvadu režģotais tīkls – plašas izplatības tīkls,
kurā katrs mezgls ir savienots ar vairākiem citiem mezgliem un neviens
no tiem neieņem centrālu vai priviliģētu pozīciju. Mezglu īpašnieki
ir likumīgi neatkarīgi viens no otra un organizē informācijas plūsmu
tīklā, ievērojot minimālās Pico Peering Agreement – mezglu īpašnieku
struktūras, kura izveido savienojumus un formulē darbības likumus
– prasības.
WLAN standartam 802.11b
ir divi režīmi – infrastruktūras režīms (Access Points sistēmai) un
specializētais režīms (ko sauc arī par vienādranga jeb ‘dators-pie-datora’
režīmu, kas atkarīgs no aparatūras un programmatūras pārdevēja). Ja
bezvadu tīkls tiek uzstādīts otrajā režīmā, katru mezglu var savienot
ar jebkuru citu mezglu, ja vien tie ir viens otra radiosignālu amplitūdā.
Tā kā tīklā nav priviliģētu vietu, katra mezgla funkcijās ietilpst
izsūtīt datu paketes, un tas darbojas kā maršrutētājs un interneta
vārteja. Tā kā katra mezgla uzdevums ir izsūtīt paketes, visu mezglu
radiopārklājums veido vienotu bezvadu mākoni. Datori, kas atrodas
šajā mākonī, var izplatīt lielus datu apjomus, kamēr tie šī mākoņa
malās vairākos punktos ir pieslēgti internetam. Atbrīvojot no kabeļiem
komerciālā interneta malas, īpašnieki un lietotāji brīvā tīkla mākonī
atkal pieprasa tiesības pašiem noteikt, kā tiek veikta telekomunikācija.
Consume grupas ideja par
lielu, brīvu informācijas mākoni pār Londonu (pagaidām) nav guvusi
panākumus. Pašreiz izdevies iegūt simtiem bezvadu kopienu tīklu Apvienotajā
Karalistē un vēl tūkstošiem visā pasaulē. Lielākā daļa no tiem darbojas
lokālā līmenī, veidojot nelielas bezvadu kopas, kurās cilvēki var
dalīties ar failiem, spēlēt spēles vai skatīties video bez kādas iejaukšanās
no ārienes. Šādas pieejas pragmātiskā puse ir tāda, ka šie tīkli ļauj
efektīvi dalīt joslas platuma izmaksas liela skaita lietotāju starpā.
No vīziju puses skatoties, tas ir tikai iesākums. Mazajām brīvo tīklu
saliņām būtu jāsaaug kopā un turpmāk bez vadiem jāsavieno arvien pat
augošās pilsētu, reģionu, valstu un pasaules daļas. Palielinot apjomus,
kopienu tīkli kļūs līdzvērtīgi komerciālajiem joslas platuma piegādātājiem
un varēs iegūt lētāku pieeju globālajiem tīkliem. Ilgākā laika posmā
joslas platums varētu kļūt bezmaksas vai saprātīgi lēts. Turklāt,
kas ir vēl svarīgāk, brīvie tīkli varētu pilnībā izmainīt veidu, kādā
tiek piedāvātas telekomunikācijas.
Režģtīkls – nevis kā tīkla
tipoloģijas apraksts, bet kā specifiska tehnoloģija [7] – ir radījis
kņadu ap mobilo specializēto tīklu. Mobilo specializēto tīklu protokoli
tiek uzskatīti par atslēgas momentu no apakšas uz augšu konstruētajā
bezvadu utopijā. Ja specializētā tīkla tehnoloģija ir tikusi iekļauta
masveida tirgus mobilajos aparātos (piemēram, PDA), katrs, kurš nēsā
šādu ierīci, kļūst par staigājošu personālo telekomu. Dinamiska, pašuzturoša
programmatūru un datorkontrolēta radio maršrutēšana vienmēr atradīs
tuvāko strādājošo mezglu noteiktajā amplitūdā un izmantos to, informācijas
nosūtīšanai. Ja šāda pieeja iegūs pietiekamu atbalstu, beigās tā varētu
novest pie pasaules bez telekomunikāciju pakalpojumu piegādātājiem
un cilvēki patiešām izveidotu tīklu. [8]
Brīvā tīkla paradigma un
mobilā platjoslas paradigma, pēc mobilo telekomunikāciju kompāniju
ierosinājuma, atrodas pretējās spektra pusēs attiecībā uz visiem galvenajiem
faktoriem – tīkla topoloģiju, politisko ekonomiju, to reglamentēšanu
un sociālo kontekstu – tās nevarētu atšķirties vēl vairāk.
Piemēram, brīvie tīkli
neseko līdzi plūsmai, tie parasti nemēra apmainītās informācijas apjomus,
jo tīkls balstās uz abpusēju vienošanos, atļaujot brīvo tranzītu.
Mobilo telefonu tīkli mēra pilnīgi visu – informācijas apjomu, tiešsaistē
pavadīto laiku, vietu, veiktos un saņemtos zvanus utt. Mobilo telefonu
tīkliem ir klasiskā zvaigznes veida topoloģija, ko tie mantojuši no
monopola telekomunikāciju kompāniju laikiem. Komutāciju stacijām savienojumu
centros ir pilnīga kontrole pār katru tīkla aspektu. Vecais domāšanas
veids pasta telefonu un telegrāfu biroju stilā, kas joprojām ir mobilo
tīklu īpašnieku kredo, tīkla lietotājus pazemina par patērētājiem.
Eksistē tīkls, kas pieder viņiem, jo tas ir viņu īpašums un viņi to
uztur, un lietotājiem tiek pārdota pieeja šim tīklam. Varbūt pašos
sirds dziļumos viņi pat domā, ka ir visai devīgi, atļaujot kādam izmantot
viņu tīklu. Patērētājs tiek uzskatīts par lapu tīkla struktūras koka
šaurākajā galā, par kādu, kas lielākoties grib tikai lejuplādēt kādu
materiālu.
Brīvā tīkla scenārijā tas
ir radikāli mainīts. Lietotājs netiek uzskatīts par strupceļu, kādu,
kurš tikai grib nolaupīt citiem joslas platumu, bet gan par pilnībā
tīklā integrētu mezglu, kurš dod ieguldījumu kā joslas platuma un
satura piegādātājs. Katrs savienojums ir divvirzienu un simetrisks,
kas nozīmē, ka informācijas apjomi ielādēšanai un lejupielādēšanai
ir vienādi. Brīvā tīkla kustība apgalvo, ka, ja mēs rīkotos pareizi,
mēs varētu radīt pārpilnību – maksimāli daudz joslas platumu par minimālu
cenu. Joslas platuma deficīts, kā apgalvo daži aktīvisti [9], ir mīts,
ko radījusi industrija, lai neļautu sabrukt savam tirgum.
Viens no galvenajiem iemesliem,
kādēļ brīvie tīkli varētu gūt tādus panākumus, ir tas, ka tie darbojas
spektra joslā, kam lielākajā daļā industrializēto valstu nav vajadzīga
licence. Tas nozīmē, ka noteiktas frekvences var izmantot, neprasot
atļauju attiecīgajām iestādēm. 802.11 izmantoto frekvenču spektra
deregulācijas panākumi iedvesmoja atvērtā spektra kustību, kas prasa,
lai vēl vairāk spektra daļu varētu izmantot bez licences. Jaunā programmatūras
kontrolētā radio tehnoloģija (plašs spektrs, ultraplata josla) ļaus
bez nepieciešamības pēc valdības stingrās rokas notikt vietēja mēroga
mikroregulācijai, kā to apgalvo atvērtā spektra aktīvisti [10]. Pārklāšanās
problēmu, kas bija raksturīga 20. gadsimta 20. gadu radio, ar šīm
jaunajām tehnikām var novērst, un tādēļ mums būtu pilnībā jāpārdomā
veids, kā tiek reglamentēta spektra izmantošana.
Mobilo telefonu industrija
kliboja augsto licenču cenu dēļ, kas kompānijām bija jāmaksā, kad
spektrs jaunās ekonomikas buma uzplūdos tika izpārdots. Spektra izpārdošana
iezīmēja ļoti atšķirīgu pieeju – spektrs kā prece tika pārdots tam,
kas solīja vairāk. Ar jau nokavēto 3G startu daudzās Eiropas valstīs,
pastiprinās komerciālais spiediens uz kompānijām. Spēles mērķis ir
maksimizēt vidējos ieņēmumus no lietotāja. Mobilais bizness ir robežkapitālisms,
kas atkal, ņemot vērā katru patērētāja iegribu. Daudzi dažādi modeļi,
pakalpojumi un cenu plāni tiek radīti dažādām cilvēku gaumēm, prioritātēm,
ienākumiem un dzīves stiliem. Šajā sacensībā palielināt vidējos ieņēmumus
no lietotāja telefoni tiek līdz ūkai pārblīvēti – to zvanā ir ‘”īstas”
skaņas, tie var lejupielādēt, uzglabāt un spēlēt mūziku, uzņemt bildes
un pat video. Daļa no šīs kampaņas, lai dabūtu lietotāja naudu, ir
iemesls, kādēļ mobilo telekomunikāciju kompānijas sākušas domāt, ka
tām jākļūst par satura piedāvātājām un lejuplādēšanai jāpiedāvā mūzikas
un video faili, kā arī ziņas, sports un vieglā pornogrāfija.
Piekļūt internetam ar mobilā
telefona palīdzību ir varbūt visdārgākais veids. Aiz daiļrunīgām brošūrām
un solījumiem patērētāju parādās brašā jaunā bezvadu realitāte. Centralizētās
vadības un kontroles modelis atkāpjas komunikāciju brīvības ideju
priekšā. Telefonu modernizācija drīz piedāvās vēl vairāk iespēju sociālajai
kontrolei. Ar jauno attēla telefonu paaudzi visa (savienotā) pasaule
kļūs par panoptikonu, pastāvīgo novērotāju un pastāvīgi novēroto pasauli,
kurā publiskās un privātās, intīmās sociālās telpas un globālie tīkli
no šī brīža ir pastāvīgi saslēgti. Tā kā mobilitāte arvien vairāk
funkcionē tā, it kā tiktu izmantota kā elektroniska nauda, un tādu
jaunu tehnoloģiju kontekstā kā biometrija, tā varētu kļūt par iecienītāko
identitātes apstiprinājuma veidu – nauda un pase vienā, ko vada jūsu
korporatīvā multinacionālā izvēle.
Vēl viens raižu faktors
šajā sakarā ir tas, ka mobilajiem telefoniem ir patentētas sistēmas
arhitektūras. PC operētājsistēmas atbrīvoja Linux un citas brīvās
Unix versijas. Maksājot ar to, ka salīdzinājumā ar vidusmēra Windows
vai Apple lietotāju mazliet vairāk jānopūlas, tās instalējot un uzturot,
Linux kopiena bauda brīvību konfigurēt savas mašīnas tieši tā, kā
viņi vēlas. Ar mobilajiem telefoniem mēs esam nonākuši atpakaļ slēgtajā
patentu sistēmu, korporatīvo pētījumu un attīstīšanas laboratoriju
slepenības un visuresošo neatklājamo vienošanos pasaulē. Liela daļa
no brīvības piedāvātā, ko mēs tikai tagad sākam izbaudīt, savienojot
internetu un brīvi programmējamus personālos datorus, pieslēdzoties
mobilajiem tīkliem, ir apdraudēta. Mobilitātei steidzami jāpielāgo
atvērtā koda princips.
Internets veicināja dāvinājuma
ekonomiju, miljoniem iesaistoties komunikāciju apmaiņā bez finansiālās
uzskaites. Sākot ar privātajām mājas lapām līdz komunikācijai vēstkopās
un tīkla forumos cilvēki visā pasaulē izmantoja šo iespēju sazināties,
izmantojot atvērtus un uz mērķi tieši neorientētus paņēmienus, kuri
arī nekalpoja noteiktai vajadzībai. Kad ikviena komunikatīva darbība
kļūst par uzskaites un izcenošanas priekšmetu, dāvinājuma ekonomijai
pastāvēt ir grūti.
Sākumā mūs valdzināja fakts,
ka tīkls nav ne lokatīvs, ne telpā noteikts, nebija nozīmes, kur jūs
esat, kamēr vien bija pieeja tīklam. Tagad tas mainīsies. Līdz ar
mobilajiem telefoniem, kā arī virkni citu aparātu, kas ir jūtīgi pret
atrašanās vietu, informācijas sfēra kļūst saistīta ar ģeogrāfisko
telpu. Visi lietotāji tiks piesaistīti ģeogrāfiskām vietām, kas paver
plašas iespējas novērošanai un uzmācīgiem biznesa piedāvājumiem (dislokācijas
noteikts surogātpasts).[11]
Kā savus novērojumus izklāsta
Maiersons darbā ‘’Heidegers, Hābermāss un mobilais telefons’’ [12],
mūsu priekšstati par komunikāciju jau ir izmainījušies un turpinās
to darīt arī turpmāk. Mēs šobrīd esam gatavi pieņemt, ka komunikācija
notiek, savienojoties divām mašīnām. Mūsu personiskā motivācija izmantot
šos savienojumus ir mūsu iegribu un vajadzību apmierināšana, vai vismaz
tas, ko pārdod industrija – personiskā brīvība dabūt to, ko mēs gribam.
Daudzās šajās “komunikācijās” nav nepieciešama otra cilvēciska būtne,
mēs piekļūstam informācijai, iegūstam datus. Tā nav ‘’lielā saruna’’,
kādu to iztēlojās neoliberālais interneta guru JP Bārlovs. Tas stipri
atšķiras arī no Hābermāsa idejas par publisko telpu. Tomēr šeit mums
jābūt uzmanīgiem. Daudzi stāsti par jaunajiem medijiem runā par zaudējumiem,
panīkumu utt. (saskaņā ar kultūras konservatīvo novērotāju pesimistisko
uzskatu, ka e-pasts iznīcina gramatiku un pareizrakstību un tekstu
rakstīšana ar datoru ir pēdējā nagla rakstītās valodas zārkā)[13].
Bet cik es saprotu, Maiersons saka kaut ko citu, viņš cenšas noskaidrot,
kā mēs konceptualizējam komunikāciju. Tas iziet tālu ārpus šaurā kultūras
konservatīvo novērotāju redzes leņķa un noved pie galvenās šī raksta
idejas.
Runājot par jaunajiem medijiem
vai komunikāciju tehnoloģijām, svarīgas ir ne tikai tehnoloģijas –
to vēsā un kailā efektivitāte, bet kā tās iedzīvojas sabiedrībā. Brīvā
tīkla piedāvājums ir pārdomāt mūsu attieksmi pret tehnoloģijām un
no jauna konceptualizēt tehnoloģiskās sistēmas, kas uz tām balstās
un rodas kopienās, kuras aktīvi iesaistās to veidošanā. Nākotnes tehnoloģijas
pašreiz tiek attīstītas mūsu kolektīvajā sociālajā iztēlē, un tagadējās
tehnoloģijas kā nākotnē iztēlotais formējušās pagātnē [14]. Mobilo
telekompāniju gadījumā mums kā patērētājiem tiek solīts izdevīgums,
kas balstās aukstā kara laika stila vadības un kontroles arhitektūrā.
Viņu tīkli ir tehnoloģiskas šizofrēnijas un paranojas izpausmes. Brīvo
tīklu piedāvājums ir ģenerēt alternatīvas nākotnes tehnoloģijas, kuras
balstītos idejās, kas saskan ar vairākuma jeb pūļa viedokli. Tā ir
utopija (pat ja jālieto šis vārds) imanences līmenī, kurā kontrole
tiek nodota izplatītajai „daudzi -> daudziem” arhitektūrai. Nākotnes
tehnoloģiju radīšana kļūst par uzdevumu, kurā var un vajag iesaistīties
visiem.
Dažu gadu laikā bezvadu
kopiena un brīvo tīklu ideja nogājusi garu ceļu. Atzīts, ka eksistē
būtiska saistība starp brīvajiem tīkliem, brīvo programmatūru un brīvo
aparatūru [15]. Tie ir atkarīgi viens no otra, lai garantētu ilgtermiņa
izdzīvošanu. Piedāvājot atbrīvotu infrastruktūru komunikācijai, šādas
kustības aizsargā runas brīvību un citas komunikāciju tiesības. Šo
savstarpējo atkarību nesen sāka apzīmēt ar terminu ‘’tīkla komūna”.
Tīkla komūnas ietver ne tikai fizisko tīklu, bet arī protokolus, kurus
tas izmanto un saturu, kuru tas nes. Tīkla komūnas pārdefinē mūsu
izpratni par publisko telpu elektroniskajā komunikācijā.
Tas, kā vēl trūkst, ir
sociālā līme, kas salīmētu visu kopā – spēcīgs tīkla pašuzturēšanas
un pašorganizācijas sociālais protokols. Ar Pico Peering Agreement
vienošanos parādās rūpes par to, lai šāda sociāla līme būtu starp
tīklu īpašniekiem. Citi atvērtā koda attīstītāji strādā ar FOAF, RDF
un citām sociālā tīkla tehnikām, kas varētu palīdzēt savest kopā vienādi
domājošos. Šīs pūles līdz šim nav vainagojušās ar masu atbalsta iegūšanu.
Brīvā tīkla kustība, attīstās pateicoties stihiskam entuziasmam. Lai
pāraugtu šo izolēto neliela skaita entuziastu būvēto brīvo tīklu saliņu
līmeni un nodibinātu dzīvotspējīgas tīkla komūnas, jāapvienojas daudziem
cilvēkiem no dažādām vidēm un kopīgi jāattīsta tīklojuma sociālie
protokoli. Tas nozīmē, ka mēs beidzot pārvarēsim totalitārismu, kas
piemīt gan kādreizējai, gan tagadējai bezvadu utopijai. Brīvie tīkli
nav (cerams) tikai jauna bezvadu utopija, bet praktisks piedāvājums,
kā lēnām izmainīt pasauli, ieviešot dažādas saistības ar tehniskajiem
komunikāciju līdzekļiem.