| |
KULTŪRKARTĒŠANA
VII Starptautiskais jauno mediju kultūras festivāls “Māksla + Komunikācijas”
30. septembris – 3. oktobris, 2004, Rīgā
LMS Galerijā un RIXC Mediju telpā, 11. Novembra Krastmalā 35.

VII Starptautiskais jauno mediju kultūras festivāls “Māksla + Komunikācijas”
aktualizēs “kultūrkartēšanas” tematiku un darbosies kā telpa ideju
apmaiņai starp jauno mediju māksliniekiem un aktīvistiem, kas kritiski
pēta lokalitātes jēdzienu Eiropas un globālo integrācijas procesu
kontekstā. Festivāla nolūks ir iepazīstināt, kā sadarbības kartogrāfija
kļūst par radošas izteiksmes līdzekli kultūru saskarē, sociālajā
ģeogrāfijā un jauno mediju mākslā.
Jēdziens “lokatīvie mediji” (vai „vietrādes mediji”) , kas radies
pēdējā gada laikā, mediju kultūras kontekstā arvien vairāk tiek
asociēts ar mobilitāti, kartēšanu un sociālo tīklu jaunākajām formām.
Ar “lokatīvajiem medijiem” tiek apzīmētas dažādas jaunākās komunikāciju
tehnoloģijas (GPS, mobilie tālruņi, bezvadu tīkli, u.c.), kuras
mākslinieki, programmētāji, kartogrāfi, jaunie ģeogrāfi un kultūrpētnieki
izmanto kādas konkrētas lokācijas vai apvidus vizuāli akustiskajā,
mākslinieciskajā un sociālajā izpētē.
Kultūrkartēšanas radošās darbnīcas - “Trans – European – Cultural
– Mapping”
Apvienojot Somijas, Islandes, Slovēnijas, Latvijas, Norvēģijas un
Francijas radošās organizācijas “Trans Cultural Mapping” tīkls 2004.
gada vasarā ir veidojis virkni radošo darbnīcu, kuru uzdevums bija
vietrādes mediju pētniecība. Saikne ar noteiktu vidi, digitālajiem
medijiem, bezvadu tīkliem un telpas specifikas apzināšanās ļāva
pētīt specifiskas ģeogrāfiskas vides un kultūras Eiropas novados.
Mākslinieki un pētnieki piedāvāja idejas laika, kultūras, akustiskas,
vēsturiskas un telpiskas kartēšanas kontekstualizācijai, kas rastu
jaunus paņēmienus sadarbībā topošas Eiropas kartes izveidei.
Festivāla uzmanības centrā ir šādas tēmas:
Lokālās kultūras un Eiropas integrācija
Jauno mediju mākslā internets ir nepārspējams, robežas šķērsojošs
izteiksmes un mobilizācijas līdzeklis. Lai arī būdami “tīkla aktīvisti”
mēs atzīstam dažas integrācijas projekta iezīmes, tomēr, jāatzīst
, ka tas apdraud lokālo daudzvedību. Kā lokālais spēj sevi pieteikt
globālo spēku un robežu pasaulē, neieslīgstot reakcionārismā vai
fundamentalismā? Šī festivāla sadaļa darbosies kā telpa ideju apmaiņai
starp jauno mediju māksliniekiem, teorētiķiem un aktīvistiem, kas
kritiski pēta lokalitātes jēdzienu Eiropas un globālo integrācijas
procesu kontekstā.
Sociālā kartogrāfija un taktiskā mobilitāte
Iespēja kartēt telpu parasti nozīmē tās pārvaldīšanu, taču jaunās
sadarbības formas ir atklājušas sadarbības kartogrāfijas veidus,
kuros kartes tiek veidotas “no apakšas”. Šī sadaļa apskatīs radošas
telpas apzināšanas iespējas, kurās kartogrāfija ir metafora, kas
ļauj atklāt un tuvoties daudzveidīgām neformālām telpas apgūšanas
stratēģijām.
Vietrādes mediji
Kā rāda šī sadaļa vietrādes mediji ir atvērti dažādām interpretācijām:
kā platforma senai diskusijai par telpas un cilvēcisko attiecību
apzināšanos; kā iemesls aktīvam tehnoloģisko jauninājumu izvērtējumam,
kā konteksts, kas ļauj pētīt alternatīvus sociālo, politisko un
ekonomisko attiecību modeļus, vai pat kā provokācija sarunai par
neviennozīmīgajiem novērošanas tehnoloģiju un kontroles institūciju
attīstības iemesliem.
Spektra Ekoloģija
Elektromagnētiskais starojums ir visuniversālākā jūtamā trokšņa
forma komunikāciju vēsturē. Daudzi būtiski atklājumi tehnoloģiju
vēsturē - kā elektrība vai radio viļņi ir veicinājuši šīs dabiskā
spektra izmaiņas. Mākslinieki un aktīvisti aizvien vairāk kritiski
izvērtē „oficiālos“ sociālos, kultūras un militāros raidītājus,
politizējot spektra sadales jautājumu. Šī konferences sadaļa apskata
radošo radio darbību un radioviļņos aktīvo un raidošo tehnoloģiju
uzdevumus, sekas un stratēģijas.
Festivāls ir arī noslēdzošā daļa Jauno mediju kultūras centra RIXC
koordinētajam un ES programmas Kultūra 2000 atbalstītajam projektam
“Eiropas kultūrkartēšana”, kura ietvaros 2004. gada pavasarī un
vasarā dažādās Eiropas valstīs tika organizētas “sadarbības kartografēšanai”
veltītas mediju mākslas radošās darbnīcas.
Festivālu un Eiropas Kultūrkartēšanas (Trans-European Cultural mapping)
projektu koordinē Jauno mediju kultūras centrs RIXC sadarbībā ar
partneriem K@2 (Latvija), Piknik Frequency (Somija), Ellipse (Francija),
TEKS (Norvēģija), Lorna (Islande) and Projekt Atol (Slovēnija).
Festivālu atbalsta: Eiropas Savienības programma „Kultūra 2000”,
Valsts Kultūrkapitāla fonds, Francijas kultūras centrs, AFFA, Lielbritānijas
padome, radio NABA, avīze Diena, žurnāls „Rīgas laiks”.
|