DCR, Den Haag - foto : Lynn Pook

Studija, Berlīne - foto: Lynn Pook

Linna Puka, skaņa veidota sadarbībā ar Žiljēnu Klausu

Aptium
2004/2009

"Aptium" ir darbs, kas piedāvā neierastā veidā sadzirdēt un sajust skaņu. Izstādes apmeklētāji tiek aicināti nogulties šūpuļtīklā, kas aprīkots ar smalku daudzkanālu skaņu sistēmu, kura sastāv no 14 skaļruņiem. Pieskaršanās "paplašinātā ķermeņa" dažādās vietās padara sadzirdamas mehāniskas vibrācijas, kas veidojas no skaļruņos atskaņotās mūzikas. Šajā brīdī, izmantojot kaulu vadītspēju, skaņa tiek pārvadīta uz iekšējo ausi. Šajā taustes un dzirdes pieredzē ķermenis, kas ir mūsu tuvākā telpa, kļūst par rezonējošu karkasu un mainīgu skaņu skulptūru.

Linna Puka (1975) ir franku-ģermāņu māksliniece, kura dzīvo un strādā Berlīnē un Barnavē. Studējusi tēlniecību, tēlotājmākslu un mediju mākslu Parīzē, Berlīnē un Karlsrūē (ZKM). Linnas mākslinieciskais darbs ir veltīts ķermeņa, indivīda un uztveres tēmas pētījumiem, kuru rezultātā tiek veidotas ierīces skatītāja un objekta attiecību un mijiedarbības aplūkošanai. Kopš 2003. gada Linna ir īpaši pievērsusies skaņas jutekliski tveramo īpašību pētījumiem – uz ādas virsmas izraisītām vibrācijām un citām taustes sajūtām. Kopš 2005. gada taustes un dzirdes pētījumu ietvaros sadarbojas ar skaņu mākslinieku Žiljēnu Klausu. Viņas taustes un skaņas instalācijas ieguvušas atzinību vairākās izstādēs, mediju, eksperimentālās mūzikas un deju festivālos.

Franču mākslinieks Žiljēns Klauss (1974) dzīvo un strādā Bordo. Kopš 2001. gada veido skulpturālus skaņu mākslas darbus, kā arī instalācijas un performances, veidojot saspēli starp skaņu un telpas politisko dimensiju. Viņu interesē, kā fiziski iesaistīt skatītāju klausīšanās procesā, nostatot fizisko ķermeni attiecībā ar tā vidi ar skaņas palīdzību. Klausa skaņu estētika svārstās starp mikro-skaņu un ambientu noise mūziku. Autors dažādām daudzkanālu skaņu sistēmām, kā arī interfesam un iekārtām, kas paredzētas telpiskošanai un reāllaika apstrādei.