Usmans Haks, Bengts Šēlens un Ādams (Sabolčs) Šomlai-Fišers
Bezvadu Camera Obscura modelis
2006

“Wi-Fi ir produktu savietojamības standartu komplekts bezvadu lokālajam tīklam, kura pamatā ir IEEE 802.11 specifikācijas.. Bija paredzēts, Wi-Fi tiks izmantots mobilām ierīcēm un lokālajiem tīkliem, bet tagad to bieži izmanto interneta piekļuvei. Tas ļauj cilvēkiem ar bezvadu pieejas datoru vai personālo ciparasistentu pieslēgties internetam, atrodoties netālu no pieejas punkta.”
Definīciju sk.: http://www.wikipedia.org

Camera obscura, tāpat kā liela adatacs kamera, ir tumša telpa, kam vienā sienā atrodas pavisam neliels caurums. Gaisma iekļūst pa caurumu un uz pretējās sienas projicē apvērstu āra ainas attēlu.
Apgaismības laikmetā elektromagnētiskie viļņi, kurus mēs pazinām kā “redzamo gaismu”, bija pats izplatītākais medijs, un tas bija gan “ierakstīšanas”, gan “attēlošanas” medijs. Mūsdienās tomēr apjaušam, ka mēs arvien vairāk radām nevizuālus elektromagnētiskos laukus un arī uz tiem arvien vairāk reaģējam. Šos laukus izstaro dažādas ierīces, ko lietojam, un vides. Kā varētu izskatīties mūsdienu camera obscura? Kāda veida attēlus tā varētu tvert? Kā tā varētu atklāt neizprotamo saistību, kas pastāv starp mums un mūsu informācijas vidi?
Bezvadu camera obscura atsegs mūsu lietoto ierīču elektromagnētisko telpu un ēnas, ko mēs radām šādās telpās, bet jo īpaši – mūsu bezvadu tīklus, kas arvien biežāk pieejami kafejnīcās, birojos un mājās visās attīstītajās pasaules pilsētās. Mēs uzņemsim bezvadu telpas reāllaika “fotogrāfijas”...
Viens no vissvarīgākajiem projekta mērķiem ir radīt 21. gadsimta priekšstatu par “tēlainību”, kas ietver mūsu elektromagnētisko informācijas ķermeņu telpu. Un tā, noteikt, pret kuru vietu vēršam mūsu “bezvadu kameru” (kam pēc asociācijām ar rentgena stariem ir dažādas intriģējošas implikācijas) – tas ir tikpat svarīgi, kā to konstruēt.

Usmans Haks (Lielbritānija) veido reaģētspējīgas vides, interaktīvas instalācijas, digitālu interfeisu ierīces un horeografētas performances. Viņš strādā gan fizikālās telpas, gan programmatūras dizaina jomā, kā arī spēj abām šīm sfērām likt darboties. Kā pieaicinātais viespētnieks strādājis Interakciju dizaina institūtā Ivrea (Itālija), bijis rezidējošais mākslinieks Starptautiskajā Mediju mākslas un zinātnes akadēmijā (Japāna), kā arī strādājis ASV, Lielbritānijā un Malaizijā. Vienlaikus vadīdams Haque Design + Research (www.haque.co.uk) darbību, līdz 2005. gadam bija Interaktīvās arhitektūras radošās darbnīcas pedagogs Bartleta Arhitektūras skolā (Londona, Lielbritānija).

Bengts Šēlens dzimis Zviedrijā (1972), programmatūras arhitekts autodidakts, interesējas par vizuālu izpausmju un skaņas tehnoloģijām, cilvēku un tehnikas mijiedarbību, kā arī par datorzinībām un skaitļošanas tehniku. Spēļu veidošanas tehnoloģijas jau visai sen ir pavērušas visnotaļ plašus apvāršņus tam, ko iespējams paveikt ar tehniku, un šo apvāršņu paplašināšana bija galvenais dzinulis, taču šobrīd izaicinājums ir radīt labāku sistēmu ar atjautīgu dizainu un, pakāpjoties uz milžu pleciem, ja vien iespējams, vajag izvairīties no jauna izgudrot to, kas jau ir izgudrots, tajā pašā laikā atsakoties pieņemt, ka ir kaut kas tāds, kas nebūtu iespējams (lai gan ir lietas, kas var būt nedaudz nepraktiskas vai arī nav komerciāli dzīvotspējīgas). Garlaicīgs darbs, darot to pat tikai vienu reizi, kļūst apnicīgs, pastāv risks kļūdīties, tādēļ automatizācija ir īpaši atbalstāma veiksmes atslēga.

Ādams (Sabolčs) Šomlai-Fišers (1976, Budapešta, Ungārija), viens no “Aether Architecture” ("http://www.aether.hu/"www.aether.hu) dibinātājiem, specializējas interaktīvu arhitektūras projektu, informācijas telpu un starpniektehnoloģiju dizainā. Darbi izstādīti visā pasaulē gan arhitektūras, gan mākslas skatēs, tostarp ISEA festivālos un Venēcijas arhitektūras biennālē, publicējas dizaina žurnālos un regulāri saņem atsauksmes vadošajos dizaina tīkla žurnālos. Šomlai-Fišers ir beidzis Karaliskā Tehnoloģiju institūta Arhitektūras un pilsētpētījumu laboratoriju (Stokholma), šobrīd ir pasniedzējs šī institūta Arhitektūras, kā arī Mediju tehnoloģiju nodaļā, ir viespētnieks Smart Studio, Interaktīvajā institūtā Stokholmā un MOKK – Budapeštas Tehnoloģiju un ekonomikas universitātes Socioloģijas un komunikāciju nodaļas Mediju izpētes centrā.

<< atpakaļ uz satura rādītāju