Bass van Kolvijks un Dereks Holcers
Ozone
2003-2006

“Ozone” ir vides instalācija, ko radījuši video mākslinieks Bass van Kolvijks un skaņu mākslinieks Dereks Holcers, lai pētītu mainīgo signālu, frekvenču un kodu plūsmas viļņošanos gaisā un to ikdienas ceļu caur mūsu ķermeņiem.
Šai instalācijai Kolvijks izveidojis četru kanālu, ģeneratīvu reāllaika digitālo video, izmantojot Max/MSP un Jitter, kas tiek nosūtīts analoga signāla veidā uz četriem televizoriem. Tajā pašā izstāžu zāles “Arsenāls” (Rīga) telpā uzstādīta spole, kas satīta no simtiem metru garas vara stieples. Šī spole ir tieši pievienota “Linux” datora skaņas kartei, ko programmējis Holcers, izmantojot “Pure Data”. Spole darbojas kā antena, tā uztver televizora elektronu lampu izstarotās ļoti zemās frekvences, kuras ir cilvēka dzirdes uztveramības diapazonā, taču tās cilvēks nesadzird, jo ir drīzāk elektromagnētiskas, nekā akustiskas. Datora skaņas karte konvertē šīs frekvences digitālā skaņā. Pēc tam “Pure Data” šo digitālo materiālu analizē, apstrādā un telpisko 4.1 skaņas sistēmā. Gala skaņa pēc tam tiek sūtīta tālāk, lai iedarbotos uz video, radot atgriezenisko cilpu.
Kopumā video un skaņa rada telpas iespaidu, kas pilnīgi piepildīta ar ļoti taustāmu starojumu – elektromagnētiskie viļņi padarīti fiziski tverami. Reizēm tā ir apdullinoša dūkoņa, bet reizēm skaņa aprimst un caur mākoņiem parādās vāji signāli, aicinot klausītājus domāt par to skaņas avotu. Mūsu mērķis ir panākt, lai sarežģīts digitālais–analogais–digitālais komunikāciju tīkls tiktu izveidots instalācijas laikā, kurā neviens notikums netiek atkārtots un skaņa un video atrodas nepārtrauktā transformācijā.
Projekts “Ozone” sākotnēji tika izstrādāts ar “Medienturm Graz” atbalstu un tika demonstrēts festivālā “Steirischer Herbst” 2003. gada rudenī. Šim gadījumam par godu 2003. gada 21. septembrī kopā ar “Kunstradio”/Austrijas Radio Ö1 tika sagatavota īpaša radiopārraide. 2004. gadā projekts izstādīts arī kā instalācija Eiropas Mediju mākslas festivālā Osnabrikā (Vācija) un kā performance festivālā “Earational 2003” Hertogenbosā (Nīderlande).

“Dereks Holcers (ASV, 1972) ir skaņu mākslinieks ar pieredzi radio, tīkla pārraižu un vides ierakstīšanā. Darbos pievēršas sīku, nepamanītu skaņu uztveršanai dažādās dabas un pilsētas vietās un to transformēšanai, tīklu sadarbības stratēģijām un improvizētu skaņu eksperimentiem un brīvo programmatūru, piemēram, “Pure-Data”, izmantojumam. Izdevis ierakstus izdevniecībās Nexsound, “Sirr, and/OAR un Gruenrekorder, bijis viens no idejas autoriem dažādiem interneta projektiem lauka ierakstei un sadarbībai skaņas ainavu izveidē, tostarp Soundtransit.nl. Holcers daudzviet spēlējis arī improvizētu elektronisko mūziku, piedalījies dažādos festivālos Eiropā, ASV, Brazīlijā, to skaitā FILE (Sanpaulu, Brazīlija), WRO (Vroclava, Polija), Transmediale (Berlīne, Vācija), Māksla+Komumikācija (Rīga, Latvija) un citos. Dereku Holceru no 2005. līdz 2007. gadam atbalsta Nīderlandes Fonds voor Beeldende Kunsten Vormgeving en Bouwkunst (Fonds BKVB).
"http://umatic.nl/info_derek.html" http://umatic.nl/info_derek.html

Lai gan Bass van Kolvijks (Nīderlande, 1966) mākslinieka karjeru uzsāka kā gleznotājs, drīz viņš nosprieda, ka šis medijs par pārāk ierobežojošs, lai spētu izpaust iztēlotās krāsas un kustības. Izmantojot televīzijā atrastas nejaušas datu plūsmas, van Kolvijks sāka rosīgus eksperimentus ar analogajiem un digitālajiem video formātiem. Analizējot video traucējumus un transformējot tos ciparu kodā, van Kolvijks izveidoja būtisku digitālo estētiku, atklājot spēcīgu mijiedarbību starp skaņām un attēliem. Vairākus gadus viņa dzīvās video un skaņas performances, gan soloizpildījumā, gan sadarbībā ar citiem māksliniekiem bija kļuvušas par nozīmīgu viņa darba daļu. Darbi bija apskatāmi mediju mākslas festivālos visā pasaulē, tostarp “Impakt” (Nīderlande), “Mutek” (Kanāda), “Netmage Festival” (Itālija), “Avanto”(Somija), Eiropas Mediju mākslas festivālā (Vācija), “Courtisane” (Beļģija) u.c.
"http://umatic.nl/info_bas.htm" http://umatic.nl/info_bas.htm

<< atpakaļ uz satura rādītāju