Noslēpumainas skaņas un elektriski bojājumi: radio izmantošana Visuma izziņai
Honore Hargere

Izzinot radio viļņus, ir mainījusies izpratne par mūsu pasauli un mums apkārtesošo kosmisko telpu.
Līdz ar telekomunikāciju tehnoloģiju izgudrošanu 19. gadsimta beigās radio kļuva par līdzekli, lai no jauna priekšstatītu pasauli, kurā mēs dzīvojam. Radio likvidēja ģeogrāfisko attālumu, šķērsoja robežas un kultūras un kļuva par spēcīgu katalizatoru arī komercdarbības attīstībai. Kopš 30. gadiem radio dod iespēju zinātniekiem pētīt kosmosu principiāli jaunos veidos. Radio savā ziņā ir izveidojis mūsu pasaules elektromagnētisko "portretu". Izmantojot Markoni (Marconi) un Teslas (Tesla) radīto tehnoloģiju, mēs varam ne vien skatīties uz šo portretu, bet arī to klausīties.
Es sākšu šo prezentāciju, aplūkojot radio telekomunikāciju un radio astronomijas cieši savijušos vēsturi - sākot no Herca (Hertz) darba par radio viļņiem, līdz pat Pencijas (Penzia) un Vilsona (Wilson) " nejaušajam" atklājumam par lielā sprādziena radīto radiāciju, un demonstrēšu, kā radio ticis izmantots, lai padziļinātu zinātnieku priekšstatus par Visumu. Tālāk sekos ilustrācijas tam, kā radio ticis izmantots, lai parādītu elektromagnētiskā spektra slēptās akustiskās īpašības - tiks citēti radioamatieru, piemēram, Stīvena P. Makgrēvija (Stephen P. McGreevy), darbi. Atsaucoties uz Gregorija Krāmera (Gregory Kramer) radīto sonifikācijas taksonomiju, prezentācijā tiks uzsvērts, ka radio ir ne tikai brehtisks "komunikācijas aparāts", bet tas ir arī audifikācijas instruments. Savijot šīs tēmas kopā, ieskicēšu to, kā mākslinieki var izmantot zinātni par elektromagnētiskajiem viļņiem, lai padarītu astronomisko telpu dzirdamu. Atsaucoties uz "r a d i o q u a l i a" projektu "Radioastronomija" (Radio Astronomy, 2004-), prezentācijā tiks aprādīts, kā radio var atsegt Visuma objektu skanisko raksturu un laika gaitā padarīt šos fenomenus jutekliski labāk uztveramus un saprotamākus.

Honore Hargere dzimusi un izglītību ieguvusi Jaunzēlandē, bet kopš 1999. gada dzīvo Eiropā. H. Hargere ir māksliniece un kuratore, īpaši interesējas par jauno tehnoloģiju lietojumu mākslā. Šobrīd viņa ir "Z-Node" - Plimutas universitātes (Lielbritānija) un Cīrihes Dizaina un mākslas augstskolas (Šveice) sadarbības projekta - doktorante.
H. Hargere ir arī "AV Festival" (http://www.avfest.co.uk) direktore Ņūkāslā, Sanderlendā un Midlsboro (Lielbritānija). No 2000. līdz 2003. gadam viņa bija Webcasting for Tate (http://www.tate.org.uk) kuratore, muzejā "Tate Modern" organizēja pasākumus un koncertus, kuru centrā bija māksla un tehnoloģijas. Kā pašnodarbināta kuratore organizējusi daudzas izstādes un pasākumus, tostarp art.net.uk/now (http://radioqualia.va.com.au/artnetuknow/) Lielbritānijas Padomei Indijā (2002) un "Dots & Lines" (http://www.bbc.co.uk/radio3/cutandsplice/online_ex.shtml) raidsabiedrībai "BBC" (2005). Lasījusi lekcijas daudzās vietās, tostarp Eiropas Kosmosa aģentūrā, Pompidū centrā, Dienvidāfrikas Nacionālajā muzejā, Kalifornijas Mākslas institūtā, Vestminsteras universitātē un Amerikas Kino institūtā.

H. Honores mākslas darbi tiek radīti ar nosaukumu "r a d i o q u a l i a", tie veidoti kopā ar Ādamu Haidi (Hyde). Viņu kopīgie darbi izstādīti festivālos, muzejos un galerijās visā pasaulē. 2004. gada augustā viņu projekts "Radioastronomija" (http://www.radio-astronomy.net) ieguva UNESCO Digitālās mākslas balvu.

<< atpakaļ uz satura rādītāju